Aprecieri pe Facebook

vineri, 24 februarie 2012

Sfat util: Cum recunosti produselor modificate genetic

Cum putem afla daca fructele / legumele de pe rafturile marilor magazine sunt sau nu modificate genetic.
Nu este deloc greu sa inveti sa recunosti fructele/legumele modificate genetic/ bio, iar problema e, ca si in cazul E-urilor, cifrele de pe ambalaj. Fii informat si nu risca sa cumperi alimente imbibate de chimicale.
Asadar, intregul secretul consta in citirea etichetei, adica acel autocolant lipit direct pe coaja legumei/fructului sau, dupa caz, pe punga in care sunt ambalate acestea (de ex. la portocale).
Orice eticheta are intre 4-5 cifre:
- daca produsul are 4 cifre (de ex. 4021) inseamna ca a fost crescut intr-un mediu normal, insa nu BIO. Produsul insa NU a fost  modificat genetic.
- daca produsul are 5 cifre iar prima cifra incepe cu 9 (de ex. 96584) inseamna ca este BIO.
- daca produsul este format din 5 cifre iar prima cifra este 8 (de ex. 86584) inseamna ca acesta a fost modificat genetic.
Asadar tineti minte aceste amanunte atunci cand cumparati fructe sau legume din hypermarket:  
NU cumparati produse cu cod de cinci cifre, din care prima cifra este 8.   
Sursa: FTR.ro

marți, 21 februarie 2012

Briefing susţinut de prim-ministrul, Mihai Răzvan Ungureanu 21.02.2012

Briefing susţinut de prim-ministrul, Mihai Răzvan Ungureanu, împreună cu ministru, Cătălin Predoiu şi noul purtător de cuvânt, Dan Suciu, după şedinţa Guvernului României. 21.02.2012





sâmbătă, 18 februarie 2012

Dictionar de termeni auto uzuali




ABS
Sistemul de antiblocare al rotilor – Cu ajutorul senzorilor inductivi, calculatorul ABS, înregistrează viteza de rotaţie al roţilor, dacă o roată tinde să se blocheze forta de frânare va fi scazuta până când alunecarea este anihilată. 

ASR
Sistemul de reglarea a fortei de tractiune – reduce momentul de rotaţie al motorului în cazul in care, la demaraj, roţile tind sa patineze, astfel asigurand o aderenţă mai bună pe drumurile cu aderenta scazuta, nisip-zapada-gheata. Dacă o roata începe să patineze, calculatorul motorului reduce sistematic cantitatea de combustibil injectat, lucru prin care puterea motorului, si cu aceasta forţa de tractiune care trebuie transmisă, se reduce.

EBV
Distribuţia electronică a forţei de frânare. La autovehiculele cu tractiune faţă, partea din faţa este mai grea decât partea din spate, astfel încât în cazul acţionării frânelor, centrul de greutate al autovehiculului se deplasează spre faţă. Prin aceasta aderenta la rotile spate scade simtitor si rotile tind sa se blocheze. Prin distributia forţei de frânare, franarea automobilului se realizeaza mai eficient, iar fenomenul de blocare al rotilor este inlaturat. 

EDS
Blocarea electronică a diferenţialului. Dacă o roată motoare pierde aderenta, in conditii grele de deplasare, inpiedicand deplasarea autovehiculului, printr-o forta de frânare definită, roata fara aderenta este frânată, astfel forta de tractiune asupra roţii se deviază catre roata cu aderenţă mai bună, permitand deplasarea .

ESP
Program electronic de asigurare a stabilităţii. Cu ajutorul ESP-ului se poate creşte capacitatea de control asupra autovehiculului în situaţiile limită ale dinamicii de deplasare. De exemplu, în cazul curbelor luate prea rapid. ESP-ul extinde funcţia ABS si reduce pericolul de derapare, în orice condiţii ale carosabilului. Prin intervenţia punctuală asupra managementului motorului şi asupra frânelor, ESP-ul împiedică o posibilă derapare a autovehiculului. ESP-ul actioneaza în întreg domeniul de viteze şi se cuplează automat la fiecare pornire a motorului. Acest sistem poate fi cuplat şi decuplat în caz de necesitate, prin apăsarea tastei ESP. Dacă ESP-ul este decuplat, lampa de control este aprinsă în permanenţă. Acest lucru este însă recomandat numai în cazul rularii cu lanţuri de zăpadă şi în cazul suprafeţelor de rulare afanate, necompacte de exemplu zăpadă , nisip, pietris.

MSR
Reglarea momentului de rotatie al motorului. Acesta funcţie este integrata în sistemul Traction Control (TCS). Dacă pe o suprafaţă carosabilă cu polei sau gheaţă se decelereaza brusc sau se trece într-o treapta de viteză inferioară, are loc o alunecare a roţilor motoare. MSR-ul înregistrează acest lucru prin senzorii sistemului antiblocare şi stabilizeaza, printr-o ridicare dirijată a turatiei motorului, starea autovehiculului.


Puteti sa ajutati la completarea acestor termeni prin comentarii.