Un cantec de acum 43 de ani, o prorocire sumbra asupra situatiei in care se afla Romania, ajunsă acum, un cadavru din care tot sfâșie... și sfâșie... hienele Pământului, iar Romanii, cu dorul in suflet, pribegesc prin tari straine pentru supravetuire.
LA CHANSON DU ROUMAIN (Cântecul românului)
Johnny Hallyday (France) - 1970
Quand j'étais enfant Când eram copil
Je vivais très loin Trăiam foarte departe
Au pays roumain Într-o ţară română
Bleu et blanc Albastră şi albă
Lorsque je rêvais Atunci când visam
Toujours je voyais Vedeam întotdeauna
Une fille aux yeux O fată cu ochii
Gris et bleus Gri-albaştri
Mais la vie s'est chargée Dar viaţa s-a apucat
De pulvériser Să pulverizeze
Sous son corps brute Sub loviturile ei grele
Mes rêves d'enfants Visurile mele de copil.
J'ai perdu la lutte Am pierdut bătălia (lupta)
Jusqu'au point de chute Până la pragul căderii
Je me suis enfui Am fugit atunci
Vers d'autres pays Către alte ţări
J'ai pris des chemins Am apucat-o pe drumuri
Interdits Interzise
Je suis le roumain Eu sunt românul
Je viens de très loin Am venit de foarte departe
J'ai cherché partout Am cautat pretutindeni,
Comme un fou Ca un nebun,
Mais la vie s'est chargée Dar viata s-a apucat
De pulvériser Să pulverizeze
Sous son corps brute Sub loviturile ei grele
Mes rêves d'enfants Visurile din copilărie
J'ai perdu la lutte Am pierdut lupta
Jusqu'au point de chute Până în pragul prăbuşirii
Te voilà enfin Iată-te, în sfârşit,
Je te tends les mains Îţi întind mâinile,
Mais il est trop tard Dar e prea târziu,
Bien trop tard Mult prea târziu...
Je t'ai tant cherché Te-am căutat atâta,
Depuis mon enfance Încă din copilărie
Mais mon heure de chance Dar ceasul norocului meu (al şansei mele)
Est passée A trecut...
Scrisoare de la Ioana Bogdan, care acum trei-patru decenii,
făcea emisiuni la TVR, alături de Tudor Vornicu:
Dragelor si dragilor, am primit de la un prieten, din Canada lui frantuzeasca, un cantec al lui Johnny Holliday, din 1970, de care n-am auzit niciodata. E atat de romanesc…Cred ca are la baza un cantec popular din Nord (Maramure, Oas).
In textura orchestrala sunt folosite instrumente romanesti. Ce face naiul in introducere…doina sfasietoare. M-a impresionat, in masura in care m-a stupefiat. Cum o fi aparut cantecul asta? De ce n-am auzit de el niciodata?
Sunt 43 de ani de cand se pare ca l-a cantat Johnny Holliday… Era la moda pe atunci folclorul romanesc, mai ales in Franta.
Marile noastre ansambluri folclorice, fie-le tarana usoara, din Vrancea, Maramures, Oas, Bistrita, Teleornman, Craiova, Constanta, Suceava si Bucuresti rupsesera gura festivalurilor folclorice din Europa si din alte lumi mai departate.
Iia romaneasca se purta pe tot globul (miscarea flower-power). Vezi si Marie Laforet la Cerbul de aur…si alte vedete…
Maria Tanase luase prestigiosul premiu “Charles Cross” in Elvetia, cu un disc bilingv cu cantece populare romanesti.
In Olanda se declansase o adevarata nebunie, ca si in Elvetia: cluburi cu dansuri si cantece în costume populare romanesti, cum sunt cele de dansuri latino la noi, acum. Cooperatia mestesugareasca inregistra castiguri enorme exportand costume populare: gagi, ilice, ii din borangic, traistute…
Pamantenii Nordului sau ai Alpilor alcatuiau ansambluri folclorice cu profil muzical-coregrafic, dupa model romanesc. Mi-aduc aminte ca am avut si eu in Albumul duminical o asemenea formatie din Elvetia. Se numea “Frunza verde” si umbla in turneu prin lume cu un program de cantece si dansuri populare romanesti, fara niciun picior de roman in distributie.
Ridicau salile in picioare pretutindeni. Si in Romania. La TVR au fost fantastici. Ne-au luat graiul.
Naiul nostru se invata la o scoala speciala, la Amsterdam . Zamfir zapacise lumea intelectuala si cinematografica a Apusului. Chinezii cantau in limba romana de te cruceai…
Ce s-o fi-ntamplat cu noi intre timp ? . . .
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu