Ce se intelege prin Pogorarea Sfantului Duh ? Video
"Veniti de luati toti Duhul intelepciunii Duhul intelegerii, Duhul temerii de Dumnezeu“.
Cincizecimea este ultimul dintre praznicele imparatesti legate de Sfintele Pasti, ea incheind ontologic si liturgic ciclul pascal , pentru a inaugura astfel economia eclesiala. Prin Pogorarea Sfantului Duh asupra Ucenicilor se constituie Biserica, suntem introdusi in dimensiunea veacului ce va sa fie, prin inaugurarea unei noi dimensiuni a existentei - viata in har.
Inaintea Inaltarii Sale la cer, Hristos fagaduise Ucenicilor Sai ca le va trimite pe Duhul Sfant, Care sa-i invete, sa-i mangaie si sa-i conduca la tot adevarul. Aceasta promisiune s-a implinit in ziua a zecea dupa Inaltarea lui Hristos la cer, sau a cincizecea dupa Invierea Sa din morti. In amintirea acestui eveniment Biserica praznuieste sarbatoarea Cincizecimii (Penthkosth hmera ), numita asa pentru ca este ziua a cincizecea dupa Pasti. Totodata sarbatoarea inlocuieste un praznic iudaic, cu acelasi nume, praznic pe care iudeii il tineau in amintirea primirii Legii, pe muntele Sinai, dar si pentru a multumi lui Iahve pentru darurile Sale ( Se sarbatorea la incheierea secerisului ).
Noi numim aceasta sarbatoare si Pogorarea Sfantului Duh (Misio Spiritu Sancti) deoarece in aceasta zi slavim pe a treia Persoana a Sfintei Treimi, Sfantul Duh, Care in chip de limbi de foc, S-a pogorat asupra Apostolilor in Ierusalim. Slavind pe Sfantul Duh, facem aceasta aducand lauda si celorlalte doua Persoane ale Sfintei Treimi, Tatalui si Fiului, astfel ca sarbatoarea la care ne este luarea aminte se numeste si a Sfintei Treimi.
Cel mai popular nume al sarbatorii insa, este acela de Rusalii, nume ce ne aminteste de o sarbatoare a romanilor - “Rosalia“, sarbatoare a florilor, din luna Mai, in care ei aduceau omagii zeitei Flora, sarbatoare pe care Biserica a inlocuit-o, dandu-i un sens crestin.[5]
Cincizecimea se praznuieste cu sarbatorire in doua zile: Duminica si Lunea Rusaliilor, zile pentru care sfintele slujbe sunt aproape identice, zile in care cinstind Pogorarea Sfantului Duh, laudam minunea si preaslavim pe Sfantul Duh impreuna cu Tatal si cu Fiul. Biserica, insa ne tine in atmosfera de gand a pogorarii Sfantului Duh pana in Sambata din saptamana urmatoare praznicului, cand facem odovania praznicului Rusaliilor. In cadrul sfintelor slujbe la Rusalii se incepe rostirea rugaciunii "Imparate Ceresc“ (rugaciune care nu se rosteste de la Pasti pana la acest praznic), rugaciunea Rusaliilor prin excelenta, care de acum se va rosti in tot cursul anului bisericesc. Zilele acestui praznic, unul din cele mai mari in cadrul anului bisericesc, sunt un rastimp de bucurie, in care nu se fac ajunari si nu se pleaca genunchii - cu o singura exceptie, la Vecernia din Duminica Rusaliilor, Vecernia plecarii genunchilor, slujba la care credinciosii il invoca pe Duhul Sfant sa lucreze in viata lor. La acest praznic crestinii isi impodobesc casele cu ramuri de nuc sau tei, cu alte verdeturi si flori, toate acestea simbolizand frumusetea spirituala cu care Biserica lui Hristos e impodobita de Duhul Sfant ca o mireasa. Citeste mai multe: http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/pogorarea-sfantului-duh/cincizecimea-pogorarea-sfantului-duh-141051.html
Cincizecimea este ultimul dintre praznicele imparatesti legate de Sfintele Pasti, ea incheind ontologic si liturgic ciclul pascal , pentru a inaugura astfel economia eclesiala. Prin Pogorarea Sfantului Duh asupra Ucenicilor se constituie Biserica, suntem introdusi in dimensiunea veacului ce va sa fie, prin inaugurarea unei noi dimensiuni a existentei - viata in har.
Inaintea Inaltarii Sale la cer, Hristos fagaduise Ucenicilor Sai ca le va trimite pe Duhul Sfant, Care sa-i invete, sa-i mangaie si sa-i conduca la tot adevarul. Aceasta promisiune s-a implinit in ziua a zecea dupa Inaltarea lui Hristos la cer, sau a cincizecea dupa Invierea Sa din morti. In amintirea acestui eveniment Biserica praznuieste sarbatoarea Cincizecimii (Penthkosth hmera ), numita asa pentru ca este ziua a cincizecea dupa Pasti. Totodata sarbatoarea inlocuieste un praznic iudaic, cu acelasi nume, praznic pe care iudeii il tineau in amintirea primirii Legii, pe muntele Sinai, dar si pentru a multumi lui Iahve pentru darurile Sale ( Se sarbatorea la incheierea secerisului ).
Noi numim aceasta sarbatoare si Pogorarea Sfantului Duh (Misio Spiritu Sancti) deoarece in aceasta zi slavim pe a treia Persoana a Sfintei Treimi, Sfantul Duh, Care in chip de limbi de foc, S-a pogorat asupra Apostolilor in Ierusalim. Slavind pe Sfantul Duh, facem aceasta aducand lauda si celorlalte doua Persoane ale Sfintei Treimi, Tatalui si Fiului, astfel ca sarbatoarea la care ne este luarea aminte se numeste si a Sfintei Treimi.
Cel mai popular nume al sarbatorii insa, este acela de Rusalii, nume ce ne aminteste de o sarbatoare a romanilor - “Rosalia“, sarbatoare a florilor, din luna Mai, in care ei aduceau omagii zeitei Flora, sarbatoare pe care Biserica a inlocuit-o, dandu-i un sens crestin.[5]
Cincizecimea se praznuieste cu sarbatorire in doua zile: Duminica si Lunea Rusaliilor, zile pentru care sfintele slujbe sunt aproape identice, zile in care cinstind Pogorarea Sfantului Duh, laudam minunea si preaslavim pe Sfantul Duh impreuna cu Tatal si cu Fiul. Biserica, insa ne tine in atmosfera de gand a pogorarii Sfantului Duh pana in Sambata din saptamana urmatoare praznicului, cand facem odovania praznicului Rusaliilor. In cadrul sfintelor slujbe la Rusalii se incepe rostirea rugaciunii "Imparate Ceresc“ (rugaciune care nu se rosteste de la Pasti pana la acest praznic), rugaciunea Rusaliilor prin excelenta, care de acum se va rosti in tot cursul anului bisericesc. Zilele acestui praznic, unul din cele mai mari in cadrul anului bisericesc, sunt un rastimp de bucurie, in care nu se fac ajunari si nu se pleaca genunchii - cu o singura exceptie, la Vecernia din Duminica Rusaliilor, Vecernia plecarii genunchilor, slujba la care credinciosii il invoca pe Duhul Sfant sa lucreze in viata lor. La acest praznic crestinii isi impodobesc casele cu ramuri de nuc sau tei, cu alte verdeturi si flori, toate acestea simbolizand frumusetea spirituala cu care Biserica lui Hristos e impodobita de Duhul Sfant ca o mireasa. Citeste mai multe: http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/pogorarea-sfantului-duh/cincizecimea-pogorarea-sfantului-duh-141051.html
Praznicul Pogorarii Duhului Sfant (Rusaliile, Cincizecimea)_Pr. Calistrat (2012)
Video
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu