Aprecieri pe Facebook

joi, 12 decembrie 2013

10 sfaturi utile pentru a conduce pe zapada, By meteo.ro

1. Obligatoriu anvelope de iarna
Chiar daca unor soferi nu le convine, legea spune acum ca este obligatorie folosirea anvelopelor de iarna atunci cand conditiile meteorologice se inrautatesc. Mai exact, daca ninge si/sau drumurile sunt acoperite cu zapada, masina pe care o conduci trebuie sa fie dotata cu cauciucuri de iarna pe toate rotile, nu doar pe rotile care asigura tractiunea.
Fara anvelope de iarna, masina ta va deveni sanie
Daca nu faci asta, risti sa fii amendat de Politie. Dar riscul de a primi o amenda nu se compara cu riscul de a face un accident. Anvelopele de iarna sunt construite dintr-un cauciuc mai moale decat anvelopele de vara si ofera o aderenta mai buna atunci cand termometrul scade sub sapte grade Celsius, iar drumurile sunt acoperite cu gheata sau zapada.
2. O verificare generala a masinii nu strica niciodata
Inainte ca primii fulgi de nea sa se aseze pe drumurile din zona in care locuiesti, e recomandat sa faci o verificare generala pentru masina ta. Cei de la service (sau chiar tu, daca te pricepi indeajuns de bine) vor verifica starea in care se afla sistemul de suspensie, sistemul de franare, sistemul de racire si motorul, dupa care iti vor da o lista cu problemele pe care masina ta le are.
Pe timp de iarna, e foarte important ca franele sa functioneze foarte bine, iar in sistemul de racire sa existe un lichid potrivit pentru temperaturi scazute, care sa nu inghete. Bineinteles, si celelalte probleme – care pot parea minore – ar trebuie remediate inainte sa vina frigul.
3. Verifica presiunea in roti
E foarte important ca anvelopele sa fie umflate la presiunea corecta, indiferent de anotimp – astfel se reduce riscul de pierdere a aderentei, iar consumul de carburant ramane la cote normale. Poti sa faci aceasta verificare la orice vulcanizare.
4. Nu uita de racleta, lopata, nisip, manusi si lanturi
Pe timpul iernii, e foarte bine sa ai in portbagaj un set de manusi calduroase, o lanterna, o lopata de mici dimensiuni, un saculet cu nisip si un set de lanturi, pe langa nelipsita racleta. Oricat de pregatit ai fi, nu stii niciodata cand poti ramane blocat pe drum din cauza unui viscol puternic.
De asemenea, daca obisnuiesti sa pleci la drum fara sa ai plinul de carburant facut, ar fi bine sa tii in portbagaj o canistra mica plina cu combustibil. Daca ramai blocat, trebuie sa ai benzina sau motorina in rezervor ca sa poti avea parte de caldura de la motor.
5. Nu pleca la drum fara sa iti cureti masina de zapada
De cate ori nu ai vazut masini care circula iarna cu geamurile acoperite cu zapada fiindca soferul nu a avut timp sau chef sa curete complet masina? De prea multe ori, cu siguranta.
Nu fi lenes! Da zapada jos de pe toata masina.
Recomandarea noastra: nu fi unul dintre acei soferi. Pleaca mai devreme cu zece minute si curata complet masina de zapada, fara sa blochezi celelalte masini parcate. Astfel, ai parte de vizibilitatea cea mai buna, iar ceilalti soferi de pe drum nu trebuie sa stea cu frica in san ca in orice moment o bucata de zapada de pe masina ta ar putea sa ajunga pe parbrizul lor.
6. Redu viteza
Atunci cand drumurile sunt acoperite cu zapada, trebuie neaparat sa rulezi mai incet decat daca ai conduce pe un drum uscat de vara. Oricat de bune ar fi anvelopele de iarna pe care le ai si oricat de sofisticate ar fi sistemele electronice de asistenta, e clar ca la o viteza mai mica e mai usor de redresat masina daca pierzi controlul volanului.
7. Pastreaza distanta
Incearca sa pastrezi o distanta mai mare decat de obicei intre masina ta si masina din fata ta. Deoarece franarea se face mai greu pe drumuri acoperite cu zapada, e bine sa ai o zona-tampon mai mare decat atunci cand conduci pe drumuri uscate.
8. Usor cu acceleratia si frana
In conditii de aderenta scazuta (zapada sau gheata), trebuie sa ai mai multa grija cu pedalele de acceleratie si frana. Daca accelerezi brusc pe zapada, rotile motrice vor pierde aderenta, iar tu s-ar putea sa pierzi controlul. La fel si cu franarea – daca apesi brusc pedala de frana, rotile se pot bloca, iar asta inseamna ca te transformi intr-o sanie pe roti.
Fireste, cele spuse mai sus se aplica in special masinilor care nu sunt dotate cu ABS si sisteme electronice de control al tractiunii. In cazul automobilelor dotate cu astfel de sisteme, riscurile scad, dar si modul de condus trebuie modificat putin.
Mai exact, in cazul masinilor cu ABS, pedala de frana trebuie calcata cu putere, iar soferul nu trebuie sa ridice piciorul atunci cand pedala incepe sa vibreze.
De asemenea, daca ai ramas blocat in nameti, iar sistemele de control al tractiunii nu te ajuta nicicum, poti sa le dezactivezi pentru a putea avea parte de intreaga putere a masinii. Dupa ce reusesti sa iesi din incurcatura, nu uita sa reactivezi ce ai dezactivat. Daca nu stii cum se reactiveaza, cel mai simpla solutie este sa opresti si sa repornesti motorul – astfel, masina pleaca la drum cu toate sistemele activate.
9. Foloseste frana de motor
Pentru a ajuta masina sa incetineasca, trebuie sa folosesti frana de motor. Adica retrogradezi dintr-o treapta de viteza superioara intr-o treapta inferioara. Poti sa faci asta cu toate masinile dotate cu cutie de viteze manuala, dar si cu majoritatea masinilor cu cutii automate, in modul manual.
10. Atentie la curbe
In cazul masinilor cu tractiune pe punte fata, de obicei exista ceea ce se numeste caracter subvirator. Altfel spus, daca intri cu viteza prea mare intr-o curba, masina va merge tot inainte, desi tu ai virat. Ei bine, in timpul iernii, acest caracter subvirator se accentueaza din cauza aderentei mai scazute.
Solutia la aceasta problema este sa incetinesti usor inainte de intrarea intr-o curba si sa nu accelerezi brusc in timpul virajului. Daca observi ca masina o ia tot inainte, in loc sa mearga dupa directia rotilor, incearca sa micsorezi unghiul volanului – astfel, rotile din fata vor prinde aderenta, iar masina va reveni pe directia ideala.
In cazul masinilor cu tractiune pe spate apare caracterul supravirator. Mai exact, daca accelerezi brusc atunci cand rotile din fata sunt virate, spatele masinii va pierde tractiunea si se va indrepta catre stanga sau dreapta.
Si la masinile cu tractiune pe fata poate sa „fuga” spatele intr-o curba, mai ales atunci cand rulezi la vale si franezi. Regula de baza, in acest caz, este sa virezi intotdeauna in directia derapajului – daca spatele o ia spre stanga, virezi spre stanga.
Din nou, multe dintre sistemele electronice de siguranta te vor ajuta in aceste situatii delicate, insa cea mai buna abordare este cea precauta.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu